Geen verbetering leerprestaties door adhd-pillen

Griezelt u er ook zo van als kinderen met ADHD voor het gemak van leerkrachten en ouders aan de Ritalin gaan? In de kranten verschijnen genoeg waarschuwingen dat Ritalin blijvend heel schadelijk is voor de gezondheid van kinderhersenen.
Beter is het om kinderen meer te laten bewegen in plaats van dwingen stil te zitten in de schoolbanken. Jaren geleden is al bewezen dat beweging de schoolprestaties beduidend verbeteren. John Ratey beschreef in zijn boek een onderzoek over bewegen binnen het onderwijs:

Dat lichaamsbeweging goed is voor je conditie wisten we al, maar uit recent onderzoek blijkt dat het ook goed is voor je brein. In zijn boek FIT! gaat John Ratey in op de fascinerende relatie tussen fysieke activiteit en mentaal functioneren. Op basis van baanbrekend onderzoek en indrukwekkende voorbeelden laat Ratey zien waarom bewegen cruciaal is voor de manier waarop we denken. Door geregeld te sporten worden we minder gestrest, kunnen we geheugenproblemen verminderen, verbetert onze stemming en neemt ons concentratievermogen toe. Voldoende beweging is de beste verdediging tegen depressie, ADHD, verslaving, menopauze en Alzheimer. Door je geregeld in het zweet te trainen, verandert je brein en kun je – niet alleen fysiek, maar ook – mentaal op topniveau presteren.
Naar de bevindingen van John Ratey wordt ook verwezen in onze boeken van Fitenslim.

Op de internationale Universiteit van Florida is nu een onderzoek afgerond die bevestigd dat medicijnen de prestaties van leerlingen niet verhogen. Het onderzoek meldt dat medicijnen voor ADHD weinig waarneembare invloed hebben op hoeveel een kind met ADHD leert in de klas. De medicijnen hielpen kinderen echter de aandacht vast te houden, het gedrag in de klas te verbeteren en het werk op de stoel te verbeteren. Uiteindelijk blijkt gedragstherapie veel effectiever dan het toedienen van medicijnen.

ADHD medicijnen achterhaald

Decennia lang geloven de meeste artsen, ouders en leerkrachten dat stimulerende medicijnen kinderen met ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) helpen om te leren. In de eerste studie in zijn soort ontdekten onderzoekers van het Center for Children and Families van de FIU echter dat medicatie geen aantoonbare invloed heeft op hoeveel kinderen met ADHD in de klas leren.Ongeveer 10% van de kinderen in de VS wordt gediagnosticeerd met ADHD en meer dan 90% van hen krijgt stimulerende medicatie voorgeschreven als de belangrijkste vorm van behandeling op school, omdat de meeste artsen geloven dat medicatie zal resulteren in betere academische prestaties.

“Artsen en opvoeders zijn van mening dat medicatie kinderen met ADHD helpt te leren omdat ze meer stoelwerk doen en meer tijd besteden aan hun taak als ze medicijnen krijgen”, zegt William E. Pelham, Jr., senior auteur van de studie en directeur van het Center. voor kinderen en gezinnen. “Helaas ontdekten we dat medicatie geen invloed had op het leren van de feitelijke inhoud van het curriculum.”

Proefkonijnen

Onderzoekers evalueerden 173 kinderen in de leeftijd van 7 tot 12 jaar met ADHD die deelnamen aan het Summer Treatment Program van het centrum, een uitgebreid zomerkampprogramma van acht weken voor kinderen met ADHD en gerelateerde gedrags-, emotionele en leeruitdagingen.

Kinderen voltooiden twee opeenvolgende fasen van dagelijkse, 25 minuten durende instructie in woordenschat en vakinhoud in wetenschap en sociale studies. De instructie die aan elke student tijdens de fasen van drie weken werd gegeven, was op het door hen vastgestelde niveau. Gecertificeerde leraren en assistenten leerden het materiaal aan groepen van 10-14 kinderen in een klassikale setting.
Elk kind werd gerandomiseerd om medicatie te krijgen met een stimulerend medicijn met aanhoudende afgifte tijdens de eerste of tweede van de instructiefasen, terwijl het een placebo kreeg tijdens de andere.

In tegenstelling tot de verwachtingen ontdekten onderzoekers dat kinderen dezelfde hoeveelheid wetenschap, sociale studies en woordenschat leerden, of ze nu de medicatie of de placebo slikten. Hoewel medicatie het leren niet verbeterde, toonde het onderzoek aan dat medicatie kinderen hielp meer stoelwerk te doen en hun klasgedrag te verbeteren, zoals verwacht. Bij het nemen van medicatie maakten kinderen 37% meer rekenproblemen per minuut en pleegden 53% minder overtredingen van de klasregels per uur.

Bovendien ontdekten onderzoekers, in overeenstemming met eerdere onderzoeken, dat medicatie enigszins hielp om de testscores te verbeteren wanneer medicatie op de dag van een test werd ingenomen, maar niet genoeg om de cijfers van de meeste kinderen te verhogen. Medicijnen hielpen kinderen bijvoorbeeld om gemiddeld 1,7 procentpunt van de 100 te stijgen in tests voor wetenschap en sociale studies.
Het verbeteren van academische prestaties is belangrijk voor kinderen met ADHD, omdat kinderen met ADHD in vergelijking met hun leeftijdsgenoten meer off-task klasgedrag vertonen, lagere cijfers halen en lagere scores behalen op tests. Ze hebben ook meer kans om speciaal onderwijs te ontvangen, te worden vastgehouden voor een cijfer en af ​​te haken voordat ze afstuderen.

Gedragstherapie is goedkoper

Slechte academische prestaties zijn een van de meest slopende beperkingen die verband houden met ADHD, wat vaak leidt tot de langdurige beroeps- en financiële problemen die ADHD op volwassen leeftijd kenmerken.

Eerder onderzoek uitgevoerd door Pelham, een pionier op het gebied van ADHD-onderzoek en -behandeling, heeft aangetoond dat gedragstherapie – wanneer deze voor het eerst wordt gebruikt – goedkoper en effectiever is bij de behandeling van kinderen met ADHD dan medicatie.

Meer weten over het effect van bewegen op jouw kind, op de prestatie van ADHD’ers? Voor 40 euro zie je in een theorie en praktijkboek hoe je veel problemen kunt voorkomen, compleet met DVD’s met beweegvoorbeelden.
meer over onze boeken op onze winkelpagina